رسانه مفاهیم قرآنی را با ظرافت اشاعه می‌دهد
23 بازدید
موضوع: ارتباطات
مصاحبه کننده : خبرگزاری قرآنی ایکنا
نحوه تهیه : فردی
تاریخ نشر : Aug 25 2009 12:00AM
تعداد شرکت کننده : 0

گروه هنر: حجت‌الاسلام‌ و المسلمين «محمد خوش‌نظر»، مدرس حوزه معتقد است، رسانه با توجه به ويژگی‌های ارزنده‌ای همچون برد وسيع و استفاده كارآمد از المان‌های موجود می‌تواند مفاهيم و ارزش‌های قرآنی را با ظرافت مطرح و در جامعه اشاعه دهد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمين «محمد خوش‌نظر»، مدرس حوزه علميه قم، در حاشيه برگزاری هفدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان مطالب فوق اظهار كرد: يكی از رسالت‌های قرآن كريم تبليغ است و بايد اين نكته را مدنظر قرار داد كه تبليغ به نوعی خود يك هنر محسوب می‌شود و به ابعاد ديگر هنر نيازمند است.

وی در تكميل گفته‌های خود اظهار كرد: بدين معنا كه هر چه هنر تبليغ جايگاه خود را بهتر بشناسد و بتواند به نحو احسن از عناصر هنر استفاده كند، به طور حتم تاثير بيشتری روی مخاطب خواهد گذاشت و كاربردی‌تر خواهد بود.

خوش‌نظر به شالوده و اساس قرآن اشاره كرد و افزود: در ساختار قرآن به خوبی می‌توان هنر و كاربرد آن را مشاهده كرد. نوع ادبيات به كار گرفته شده، فصاحت و بلاغت يكی از كانال‌هايی است كه قرآن از آن استفاده كرده، شيوه نقل مطالب، بيان جريانات تاريخی و انتخاب سوژه‌های مورد نظر از ديگر مواردی است كه به وضوح می‌توان هنر را در آن ديد.

اين مدرس حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: بنابراين با نگاهی به قالب‌هايی كه قرآن از آن استفاده كرده است، می‌توان به اين نكته پی برد كه ظرفيت‌ها و قابليت‌های بسياری برای اشاعه فرهنگ قرآنی در قالب هنر وجود دارد. از ديگر موارد می‌توان به تاكيد قرآن به نيازهای فطری و واقعی انسان‌ها اشاره كرد كه قرآن هنرمندانه به آن پرداخته است.

خوش‌نظر در بخش ديگری از سخنان خود تصريح كرد: ماه رمضان خود به خود زمينه مناسبی برای تبليغ مفاهيم قرآنی است و حتی برای مخاطب نيز زمينه مساعد و مناسبی را فراهم می‌كند تا مفاهيم عميق قرآنی را درك كرده و به ارزش آن پی ببرد.

 خوش‌نظر:
هر چه هنر تبليغ جايگاه خود را بهتر بشناسد و بتواند به نحو احسن از عناصر هنر استفاده كند، به طور حتم تاثير بيشتری روی مخاطب خواهد گذاشت و كاربردی‌تر خواهد بود

وی در ادامه عنوان كرد: ماه رمضان ماه بهار قرآن و ماه نزول قرآن است، همچنين در اين ماه فضای عمومی جامعه و هم روحيات شخصی و حالات درونی افراد آمادگی پذيرش مفاهيم قرآنی، مذهبی و دينی بيشتری را دارد، بنابراين بهتر می‌توان روی اين مقولات مانور داد.

خوش‌نظر استفاده از ظرفيت‌های قرآن را در راستای فرهنگ‌سازی ضروری دانست و متذكر شد: قرآن از ظرفيت‌های بسياری برای فرهنگ‌سازی در رشته‌های مختلف هنری برخوردار است و به خوبی می‌توان از اين نيروی بالقوه بهره‌برداری كرد.

اين پژوهشگر دينی به شيوه‌های متفاوت بهره‌برداری از قرآن اشاره كرد و افزود: در ماه رمضان تاكيد شده است هر چقدر شخص، بيشتر قرآن بخواند ثواب بيشتری هم می‌برد. بنابراين با اين همه تاكيد بر خواندن قرآن در ماه رمضان بايد از اين فضای مناسب بهره برد تا با استفاده از شاخه‌های هنری متفاوت مردم را بيشتر با قرآن مانوس كرد. روخوانی و قرائت به زبان هنر، استفاده از زبان تصوير، نمايش، موسيقی و عكس از كانال‌هايی است كه می‌توان قرآن را اشاعه داد.

خوش‌نظر در تكميل مطالب مذكور اذعان كرد: البته در اين رابطه نمی‌توان از نقش رسانه‌ها مانند صدا و سيما، مطبوعات و فضای مجازی غافل شد، چرا كه آنها در ترويج قرآن، بيان عظمت آن و آشنا كردن مخاطبان با مفاهيم عميق قرآن و نورانيت آن نقش بسزايی دارند.

وی به راهكارهايی كه هنرمندان می‌توانند با استفاده از آن مفاهيم قرآنی را در قالب هنر اشاعه بدهند، اشاره كرد و متذكر شد: ارائه هر راهكاری در اين حوزه، بستگی به ميزان به كارگيری هنر و ذوق و سليقه صاحبان رسانه دارد كه بتوانند با استفاده از روش‌های ابتكاری برنامه‌های خلاق توليد كنند.

خوش‌نظر در پايان و در ادامه افزود: نوع رسانه نيز در اين ميان حائز اهميت است. همچنين نحوه تهيه برنامه و به كارگيری اين ابزار نقش موثری دارد. بنابراين هنرمندان علاوه بر اينكه قرآن را سرمنشأ كار خود قرار می‌دهند، بايد فضای برنامه را با لحن و صوتی دلنشين، خطی زيبا، ترجمه سليس آيات و ... مزين كنند تا مخاطبان ضمن بهره‌برداری از آن تاثير لازم را نيز بگيرند.

 

آدرس اینترنتی